Izbor obveznih in neobveznih izbirnih predmetov bo potekal preko portala Lopolis (https://www.lopolis.si/) od torka, 1. 4. 2025, do vključno torka, 8. 4. 2025.
Obvezni izbirni predmeti so način prilagajanja šole individualnim razlikam in interesom učencev. So priložnost, da učenci ob lastni izbiri teh predmetov poudarijo in razvijajo svoje močne strani in sposobnosti ter se pri njih dokažejo. Učenci se lahko za določen obvezni izbirni predmet odločajo tudi z vidika nameravanega nadaljnjega šolanja.
Obvezni izbirni predmeti so vključeni v predmetnik tretjega vzgojno-izobraževalnega zavoda, to je v 7., 8. in 9. razred. Šola mora ponuditi pouk najmanj treh obveznih izbirnih predmetov iz družboslovno-humanističnega sklopa in najmanj treh obveznih izbirnih predmetov iz naravoslovno-tehničnega sklopa. V okviru družboslovno-humanističnega sklopa mora šola ponuditi tujega jezika, nekonfesionalni pouk o verstvih in etiki ter pouk retorike.
Učenec izbere 2 uri obveznih izbirnih predmetov na teden, lahko tudi 3, če s tem soglašajo njegovi starši.
Učenec ima možnosti naslednje izbire in kombinacije:
Istega obveznega izbirnega predmeta učenec ne more izbrati večkrat, razen če gre za nadaljevalne izbirne predmete (npr. tuji jezik, likovno snovanje …).
Učenec lahko izbere obvezne izbirne predmete le iz enega sklopa, a mora pri tem zadostiti obsegu dveh ali treh ur na teden.
Pouk obveznega izbirnega predmeta je na urniku eno uro na teden, razen tuji jezik, ki je na urniku dve uri na teden. Določene vsebine nekaterih predmetov lahko potekajo izjemoma tudi strnjeno izven rednega urnika (obisk ustanov, ekskurzije, tabori itd.) ali v obliki blok ur na 14 dni. Obiskovanje pouka obveznih izbirnih predmetov je obvezen. Obvezni izbirni predmeti se ocenjujejo s številčnimi ocenami od nezadostno (1) do odlično (5).
Če učenec izbere dva obvezna izbirna predmeta, se ocenita oba in se zaključna ocena obeh predmetov vpiše v spričevalo. Če učenec izbere tri predmete, se ocenijo vsi trije predmeti in se vse tri zaključne ocene vpišejo v spričevalo.
Učenec napreduje v naslednji razred le, če ima vse predmete, tudi obvezne izbirne predmete, ocenjene s pozitivno zaključno oceno.
Učenec 7., 8. in 9. razreda, ki obiskuje glasbeno šolo z javno veljavnim programom, je lahko na predlog staršev oproščen obiskovanja pri obveznih izbirnih predmetih. O oprostitvi odloči ravnateljica.
Starši posredujejo pisno vlogo (dostop do vloge) in ji priložijo potrdilo o vpisu v glasbeno šolo z javno veljavnim programom. V vlogi se zapiše, če želijo, da je učenec oproščen pouka obveznih izbirnih predmetov v celoti ali le v obsegu ene ure tedensko. V primeru naknadnega vpisa v glasbeno šolo z javno veljavnim programom starši posredujejo vlogo najpozneje do 31. avgusta.
Učenci se v skupine obveznih izbirnih predmetov razvrstijo do začetka novega šolskega leta. Skupino še lahko zamenjajo do vključno 15. 9. 2025, a le pod pogoji, da je v skupini, kamor želijo, še prostor, da se urnik nove skupine sklada z urnikom učenca, in da prestop ne pomeni ukinitve skupine obveznega izbirnega predmeta. Prošnjo za spremembo obveznega izbirnega predmeta pošljejo pomočniku ravnateljice na e-naslov damjan.pers@voranc.si.
Od 16. 9. 2025 zamenjave niso več možne.
Predmet | Kdo ga lahko izbere? |
Gledališki klub | Učenci 7., in 8. razreda |
Latinščina I | Učenci 7. razreda |
Latinščina II | Učenci 8. razreda |
Latinščina III | Učenci 9. razreda |
Likovno snovanje I | Učenci 7. razreda |
Likovno snovanje II | Učenci 8. razreda |
Likovno snovanje III | Učenci 9. razreda |
Literarni klub | Učenci 7. in 8. razreda |
Nemščina I | Učenci 7. razreda |
Nemščina II | Učenci 8. razreda |
Nemščina III | Učenci 9. razreda |
Raziskovanje domačega kraja in varovanje njegovega okolja | Učenci 9. razreda |
Retorika | Učenci 9. razreda |
Šolsko novinarstvo | Učenci 8. in 9. razreda |
Turistična vzgoja | Učenci 8. razreda |
Verstva in etika I | Učenci 7., 8. in 9. razreda |
Vzgoja za medije: tisk | Učenci 7. in 8. razreda |
Predmet | Kdo ga lahko izbere? |
Informacijsko opismenjevanje | Učenci 8. in 9. razreda |
Izbrani šport – odbojka | Učenci 9. razreda |
Računalniška omrežja (Računalništvo) | Učenci 8. in 9. razreda |
Šport za sprostitev | Učenci 8. razreda |
Šport za zdravje | Učenci 7. razreda |
Urejanje besedil (Računalništvo) | Učenci 7. razreda |
Zvezde in vesolje (Astronomija) | Učenci 7., 8. in 9. razreda |
GLEDALIŠKI KLUB
Učiteljica: Nika Žunič
Razred: 7. in 8. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto
Gledališki klub je enoletni izbirni predmet, namenjen učencem, ki jih veseli svet gledališča, nastopanja, igre in besede. Predmet nadgrajuje znanje slovenščine, predvsem z vidika dramske vzgoje, in ponuja prostor za ustvarjalno izražanje, sproščen nastop in razvijanje domišljije. Osredotoča se na spoznavanje dramskih besedil in osnovnih značilnosti gledališke predstave. Cilj ni priprava celovite igre, temveč raziskovanje gledališča skozi igro, pogovor, improvizacijo in delo z besedilom.
Učenci bodo dramatizirali krajša besedila, se urili v improvizaciji, vadili recitacijo in deklamacijo ter raziskovali različne načine govornega in telesnega izražanja. Spoznali bodo, kako gledališče deluje, obiskali gledališko predstavo in v razred povabili tudi kakšnega slovenskega igralca ali igralko. Skozi celoten proces bodo razvijali samozavest, komunikacijske veščine in veselje do umetnosti. Predmet je odlična izbira za vse, ki si želijo stopiti na oder ali ga bolje razumeti z druge strani.
LATINŠČINA I, II, III
Učiteljica: Tea Kranjc
Razred: 7., 8. in 9. razred
Obseg: 2 uri na teden oziroma 70 (7. in 8. razred) / 64 (9. razred) ur na leto
V devetletki ima latinščina status obveznega izbirnega predmeta v zadnjem triletju.
Učenje latinščine na zgodnji, osnovnošolski stopnji je izjemnega pomena predvsem za humanistično vzgojo. Z njim si učenec med drugim razvija:
Z učenjem latinščine učenec med drugim spoznava:
Osnovnošolski učni program za latinščino je zasnovan tako, da pomeni samostojno, zaključeno celoto, hkrati pa je lahko tudi osnova za nadaljevalno učenje v klasični gimnaziji.
LIKOVNO SNOVANJE I, II, III
Učiteljica: Alenka Ložar Borko
Razred: 7., 8. in 9. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 (7. in 8. razred) / 32 (9. razred) ur na teden
Likovno snovanje je nadgradnja predmeta likovne umetnosti in je namenjen otrokom, ki radi likovno ustvarjajo na področju risanja, slikanja, grafike in kiparstva.
Poudarek predmeta je na spoznavanju, odkrivanju in razvijanju učenčeve ustvarjalnosti.
Učenci se bodo spoznali z različnimi likovnimi tehnikami, se naučili posebnosti kaligrafske pisave, oblikovali z umetno glino, spoznali risanje s svetlobo itd. ter ob tem razvijali občutek za estetiko, ročne spretnosti in kreativno mišljenje.
Sodelovali bomo pri likovnih natečajih, obiskali likovne razstave izven šole, ustvarjali zunaj in izvedli različne skupinske slikarske projekte.
LITERARNI KLUB
Učiteljica: Petra Ovčar
Razred: 7. in 8. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto
Izbirni predmet literarni klub ponuja možnost, da učenec spoznava in razvija zanimanje za sprejemanje različnih književnih zvrsti, predvsem pa pozitiven odnos do branja in pisanja.
S pomočjo prebranega in povedanega bodo učenci spoznavali druge kulture, si tako širili svoje obzorje in posredovali svoje vtise. Ukvarjali se bomo z branjem besedil, razpravljali o njih in hkrati poglabljali svoje literarno znanje. Ob izbranih besedilih bomo postopoma razvijali zmožnost kritičnega razmišljanja. Učenci bodo upovedovali svoje stvaritve domišljijskih svetov in se ustvarjalno odzivali na prebrano.
Zajadrali bomo v bralne svetove, sodelovali z Društvom Bralna značka in drugimi ustanovami, spremljali natečaje, pripravljali razstave, sodelovali pri različnih projektih ipd. Če bo možno, bomo obiskali kakšen knjižni sejem, kulturno ustanovo ali knjižnico.
Predmet se bo povezoval tudi z drugimi predmeti in področji (npr. s šolskim novinarstvom, tujimi jeziki, zgodovino, geografijo, likovno, glasbeno in knjižnično vzgojo, vzgojo za medije itd.).
NEMŠČINA I, II, III
Učitelj: Damjan Perš
Razred: 7., 8. in 9. razred
Obseg: 2 uri na teden oziroma 64/70 ur na leto
Nemščina je triletni obvezni izbirni predmet v 7., 8. in 9. razredu, ki se izvaja dve uri tedensko. Učenec lahko po enem ali dveh letih učenja nemščine izstopi. Z učenjem nemščine lahko začne tudi v 8. ali 9. razredu, če ima ustrezno predznanje.
Učenci, ki uspešno zaključijo šolanja v osnovni šoli in s tem tudi triletno učenje nemščine kot obveznega izbirnega predmeta, lahko v gimnaziji nadaljujejo z učenjem nemščine po modulu B, to je nadaljevalni drugi tuji jezik.
Pouk nemščine je usmerjen k učencu, njegovemu jezikovnemu razvoju in postopni samostojnosti ter temelji na razvijanju vseh štirih jezikovnih sposobnosti: slušnega in bralnega razumevanja ter ustnega in pisnega sporočanja, pri čemer učenci sočasno spoznavajo družbeno-kulturno ozadje različnih nemško govorečih skupnosti. Dopolnjuje se z možnostjo opravljanja nemške bralne značke (v 7., 8. in 9. razredu) in sodelovanja na tekmovanju osnovnošolcev s področja nemščine (v 8. in 9. razredu).
Pouk je dodatno obogaten s ponudbo izvedbe enodnevnih ekskurzij (7. razred) in (tridnevnih) jezikovno-zgodovinskih taborov (8. in 9. razred) v nemško govoreče dežele.
RAZISKOVANJE DOMAČEGA KRAJA IN VARSTVO NJEGOVEGA OKOLJA
Učiteljica: Rosana Uršič
Razred: 9. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 32 ur na leto
Izbirni predmet raziskovanje domačega kraja in varstvo njegovega okolja je namenjen učencem 9. razreda. V 9. razredu se učenci pri rednem pouku geografije seznanijo s Slovenijo kot svojo domovino, pri izbirnem predmetu raziskovanje domačega kraja in varstvo njegovega okolja pa učenci spoznavajo posebnosti življenja v Ljubljani. V okviru izbirnega predmeta bomo na različne načine spoznavali življenje v mestu ter njeni ožji in širši okolici.
Preučevali bomo naravnogeografske in družbeno geografske značilnosti domačega kraja, poseben poudarek je na varstvu okolja ter na varstvu naravne in kulturne dediščine v domačem kraju.
Pouk pri predmetu je usmerjen v aktivno delo učencev. Učenci raziskujejo z metodami terenskega dela, kot so opazovanje, primerjanje, kartiranje, anketiranje, orientiranje, spoznavanje lokalnih običajev in podobno.
Poznavanje domačega kraja bomo nadgradili še s strokovno ekskurzijo v eno izmed petih naravnogeografskih enot Slovenije in/ali v zamejstvo.
RETORIKA
Učiteljica: Nastja Radoš
Razred: 9. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 32 ur na leto
»Govorjenja se naučimo le z govorjenjem.« (CICERO)
Retorika je veščina, ki nas v različnih oblikah in obsegu spremlja skozi celotno človeško zgodovino. Ker nas govorjenje spremlja na različnih področjih našega življenja, bodo pridobljene tehnike argumentiranja in izražanja lastnih mnenj povezovala znanje različnih šolskih predmetov. Pouk retorike bo tako sledil načelom medpredmetnega povezovanja.
Učenci bodo izboljšali svoj javni nastop in se skozi pet tematskih sklopov urili za pridobivanje znanja za prepričljivo ter strukturirano argumentiranje lastnih prepričanj, kar jim bo koristilo ne le pri pripravi šolskih predstavitev, temveč tudi pri vsakdanjem sporazumevanju in samozavestnem izražanju svojih stališč.
Učenci bodo vadili, kako samostojno in kritično oblikovati ter izražati svoja stališča. Pouk bo v razredu potekal preko pogovorov, dialogov, debat in javnih nastopanj. V šolskem letu mora vsak učenec pridobiti najmanj tri ocene, in sicer dve za samostojen govorni nastop, eno pa za analizo (razčlenitev) govora.
Pri pouku retorike pričakujemo učence, ki obvladajo javno nastopanje in so pripravljeni deliti svoje strategije za pripravo in izvedbo (govornega) nastopa. Prav tako bomo veseli učencev, ki se že samo ob misli na govorni nastop ustrašijo, da jim pomagamo pri usvajanju tehnik za dober način argumentiranja in podajanja informacij.
ŠOLSKO NOVINARSTVO
Učiteljica: Nika Žunič
Razred: 8. in 9. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 (8. razred) / 32 (9. razred) ur na leto
Šolsko novinarstvo je enoletni izbirni predmet, namenjen vsem učencem, ki jih zanima svet medijev, pisanja, raziskovanja in ustvarjalnega izražanja. Povezuje znanje slovenščine z aktualnimi temami iz vsakdanjega življenja in nadgrajuje zlasti znanje o neumetnostnih in publicističnih besedilih. Pouk poteka enkrat tedensko, pogosto projektno, v manjših skupinah ali v dvojicah, vključuje pa tudi raziskovalno in terensko delo.
Učenci pri šolskem novinarstvu postanejo pravi šolski novinarji – pišejo članke, intervjuje, poročila in reportaže, raziskujejo zanimivosti iz šolskega in lokalnega okolja, pregledujejo časopise, revije in spletne portale ter spremljajo radijske in televizijske vsebine, se odzivajo na literarne natečaje in soustvarjajo glasilo Solzice. Z orodji umetne inteligence raziskujejo kreativne možnosti oblikovanja končnega izdelka, pred tem pa ne pozabijo niti na klasična orodja – svinčnik in zvezek.
Predmet spodbuja ustvarjalnost, kritično mišljenje in razvija vse štiri temeljne sporazumevalne spretnosti: poslušanje, govorjenje, branje in pisanje. Učenci se zavedajo pomena jezika kot kulturne dediščine, utrjujejo znanje knjižnega jezika in spoznavajo različne okoliščine njegove rabe. Poleg tega raziskujejo tudi jezikovne zvrsti, kot so narečja, sleng in medijski jezik.
Pri ocenjevanju se upošteva kakovost pripravljenih novinarskih prispevkov. Šolsko novinarstvo je odlična izbira za vse, ki jih veseli pisanje, radovednost, delo z ljudmi in izražanje svojega mnenja na kreativen način.
TURISTIČNA VZGOJA
Učiteljica: Rosana Uršič
Razred: 8. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto
Pri predmetu se bomo seznanili z osnovami turizma v domačem kraju in o pomenu turizma za razvoj kraja kot tudi za razvoj države. Vključevali se bomo v turistično življenje domačega kraja in pri tem spoznavali ljudi in ustanove, ki se ukvarjajo s turizmom in živijo od njega.
Prav tako se bomo srečali z različnimi poklici v turizmu in se seznanili z možnostmi zaposlitve v turistični dejavnosti.
Delo pri predmetu bo temu primerno predvsem terensko, med drugim bomo obiskali Turistično informacijski center Ljubljana, turistične agencije, Srednjo šolo za gastronomijo in turizem, hostel in hotele v Ljubljani.
Hkrati bomo pridobivali praktične veščine, kot je orientacija, anketiranje, kartiranje in podobno.
V učilnici se bomo pripravljali na terensko delo, kot posebna aktivnost v okviru izbirnega predmeta je predvidena simulacija dela v turistični agenciji in dela turističnega vodnika na terenu. Ob vsem tem bomo pridobivali predvsem sposobnost javnega nastopanja.
Pridobljeno znanje in veščine bomo na koncu nadgradili še s strokovno ekskurzijo.
VERSTVA IN ETIKA I
Učiteljica: Nika Žunič
Razred: 7., 8. in 9. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 (7. in 8. razred) / 32 (9. razred) ur na leto
Izbirni predmet Verstva in etika predstavlja priložnost za raziskovanje verstev in etičnih načel, ki tvorijo temelje človeške kulture in družbe. Širše bomo spoznavali teme, ki jih sicer že obravnavamo pri domovinski in državljanski kulturi in etiki, a bolj temeljito.
Raziskovali bomo svet verstev in etike ter se potopili v bogastvo kulturne raznolikosti. Spoznali bomo različna verstva, kot so krščanstvo, islam, hinduizem, budizem, judaizem in šamanizem, ter razumeli njihove osnovne koncepte, obrede in praznike.
Raziskovali bomo različne verske tradicije, ki so od nekdaj bogatile človeško zgodovino ter oblikovale identitete posameznikov in celotnih skupnosti. Pri tem se bomo poglabljali v različna verstva, kot so krščanstvo, islam, hinduizem, budizem, judaizem in šamanizem. Vsako verstvo nosi svoje edinstvene značilnosti, prepričanja, običaje in praznovanja, ki jih bomo natančneje spoznali in razumeli. Razpravljali bomo o načinu življenja, ki ga ljudje izberejo, da bi našli smisel in povezanost v svetu, ki se nenehno spreminja.
Razpravljali bomo o moralnih dilemah in vrednotah, ki so pomembne pri oblikovanju naših odločitev in ravnanj ter pri tem poudarjali pomen strpnosti in empatije.
Poleg tega bomo preko umetnosti, kot so literatura, film, glasba in likovna umetnost, spoznavali kulturne izraze različnih verstev ter razvijali razumevanje in spoštovanje drugačnosti.
Nova spoznanja bodo pospremljena z osebnim razmislekom in zavedanjem o tem, kdo smo in kakšen svet si želimo ustvariti. Razmislili bomo o tem, kako lahko svoje znanje in razumevanje verstev ter etike uporabimo za ustvarjanje pozitivnih sprememb v našem življenju in svetu okoli nas. Trudili se bomo postati glasovi sprememb, ki vodijo k bolj pravičnemu, strpnejšemu in sočutnemu svetu.
VZGOJA ZA MEDIJE: TISK
Učiteljica: Nika Žunič
Razred: 7. in 8. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto
Vzgoja za medije je enoletni izbirni predmet, ki učencem ponuja priložnost, da se poglobijo v svet tiskanih in spletnih medijev – časopisov, revij, družbenih omrežij in sodobnih spletnih platform. Skozi zanimive vsebine bomo raziskovali, kako mediji oblikujejo naše razumevanje sveta, in razvijali kritično razmišljanje o tem, kar beremo, gledamo ali delimo naprej.
Spoznali bomo, kako so se tiskani mediji razvijali skozi čas in kako danes sobivajo s spletnimi oblikami novičarstva. V računalnici bomo analizirali naslove, primerjali različne vire informacij in oblikovali tudi svoje medijske prispevke. Pogovarjali se bomo o tem, kako nastajajo novice, kako jih novinarji preverjajo in zakaj je medijska pismenost danes ena najpomembnejših veščin.
Posebno pozornost bomo namenili tudi družbenim omrežjem, njihovemu vplivu na naše dojemanje sveta in razmisleku o tem, kako odgovorno uporabljati digitalne vsebine. Dotaknili se bomo tudi vpliva medijev na naše vedenje, prepričanja in vrednote, vključno s temo nasilja v medijih.
Predmet je odlična izbira za vse, ki jih zanima ozadje novic, oblikovanje mnenj in vpliv informacij na družbo, pa tudi za tiste, ki radi berejo, pišejo, raziskujejo in razmišljajo s svojo glavo.
INFORMACIJSKO OPISMENJEVANJE
Učiteljica: Petra Ovčar
Razred: 8. in 9. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 (8. razred) / 32 (9. razred) ur na teden
Izbirni predmet informacijsko opismenjevanje ponuja možnost razvijanja spretnosti za vseživljenjsko in samostojno učenje, aktivno in racionalno pridobivanje kakovostnega znanja, širjenje kulturne razgledanosti, oblikovanje estetskih, etičnih in moralnih vrednot. Je izbirni predmet, ki zajema vse elemente informacijske pismenosti. Informacijska pismenost je sposobnost pridobiti, vrednotiti in uporabiti informacije iz različnih virov.
Predmet odkriva različne načine za učinkovito reševanje problemov, različne iskalne strategije in razumevanje izbora iskanja informacij. Spoznavali bomo vrste informacijskih virov po obliki, namembnosti in vsebini ter njihove strukture. Razvijali bomo navade za uporabo knjižnice za vseživljenjsko učenje in ustvarjalno preživljanje prostega časa. Informacijsko opismenjevanje vključuje razumevanje in ustvarjalno rabo informacij, posredovanih tudi s sodobno tehnologijo, sodobnimi računalniškimi in komunikacijskimi viri. V ospredju bo izkustveno učenje: pogovori, pripravljanje razstav, delo z računalnikom, obisk drugih knjižnic idr.
Predmet se bo povezoval tudi z drugimi predmeti in področji.
IZBRANI ŠPORT – ODBOJKA (9. razred)
Učiteljica/Učitelj: Nina Habič/Marko Zadravec
Razred: 9. razred
Obseg: 1 ura oziroma 32 ur na leto
Izbirni predmet IZBRANI ŠPORT ODBOJKA omogoča vsem zainteresiranim učenkam in učencem nadoknaditi tisto tretjo uro športne aktivnosti (na urniku sta sicer le 2 uri na teden), ki je izrednega pomena za sprostitev. Poudarek bo predvsem na odbojkarski igri, vmes pa bomo podrobneje spoznali še tehnične in taktične elemente odbojkarske igre.
Poleg pouka v telovadnici načrtujemo 3-dnevni tabor, kjer se bomo srečali z vsebinami, ki jih v telovadnici ne moremo izvajati. Vsako leto se tudi tradicionalno odpravimo v Planico na ogled smučarskih poletov.
RAČUNALNIŠKA OMREŽJA (RAČUNALNIŠTVO)
Učitelj: Anže Rozman
Razred: 8. in 9. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 (8. razred) / 32 (9. razred) ur na teden
Učenci bodo spoznali programsko in strojno opremo, ki je potrebna za povezovanje računalnikov v omrežja in storitve računalniških omrežij.
Pri praktičnem delu se bomo osredotočali na varno uporabo interneta. Spoznali bomo, kako na spletu iskati podatke, na kaj paziti pri iskanju in objavljanju podatkov ter kakšne pasti na internetu nastavljajo nepridipravi. Učenci bodo na internetu objavljali podatke, ki so jih dobili iz različnih virov. Seznanili se bodo s postavitvijo spletne strani ali bloga, kjer bodo predstavili izbrano temo. Spletna stran bo vsebovala besedilne, slikovne ali zvočne podatke, ki so jih učenci ustvarili bodisi sami ali so jih pridobili z drugih virov.
Delo pri predmetu je projektnega tipa.
ŠPORT ZA SPROSTITEV
Učiteljica/Učitelj: Nina Habič/Marko Zadravec
Razred: 8. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na teden
Izbirni predmet ŠPORT ZA SPROTITEV omogoča vsem zainteresiranim učenkam in učencem nadoknaditi tisto tretjo uro športne aktivnosti (tedensko sta redni uri le 2), ki je izrednega pomena za sprostitev. Pri izbirnem predmetu šport za sprostitev je veliko športnih vsebin, ki jih predlagate učenci sami, in vsebine, ki se jim manj posvečamo pri rednih urah športa. Gre predvsem za igro ekipnih športov, tj. nogometa, košarke, floorballa, odbojke in igram z loparjem.
Poleg pouka v telovadnici načrtujemo 3-dnevni tabor, kjer se bomo srečali z vsebinami, ki jih v telovadnici ne moremo izvajati. Vsako leto se tudi tradicionalno odpravimo v Planico na ogled smučarskih poletov.
ŠPORT ZA ZDRAVJE
Učiteljica/Učitelj: Nina Habič/Marko Zadravec
Razred: 7. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na teden
Izbirni predmet ŠPORT ZA ZDRAVJE je namenjen vsem tistim učencem, ki bi želeli imeti tretjo uro športa v 7. razredu. V 7. razredu sta namreč le 2 redni uri športa na teden. Pri izbirnem predmetu šport za zdravje je poudarek na različnih elementarnih in športnih igrah. Namen programa je približati šport učenčevim potrebam, interesom in željam, omogočiti spoznavanje novih športov ter poudariti razvedrilni in sprostilni značaj športa. Program izbirnega predmeta se bo navezoval na vsebine iz rednega programa, vendar na bolj sproščujoč način.
Poleg pouka v telovadnici načrtujemo 3-dnevni tabor, kjer se bomo srečali z vsebinami, ki jih v telovadnici ne moremo izvajati. Vsako leto se tudi tradicionalno odpravimo v Planico na ogled smučarskih poletov.
UREJANJE BESEDIL (RAČUNALNIŠTVO)
Učitelj: Anže Rozman
Razred: 7. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na teden
Pri predmetu bomo spoznali namen in uporabo osnovne računalniške strojne in programske opreme. Poudarek bo pri programski opremi. Učili se bomo pisanja tekstovnih datotek v programu za urejanje besedil. Učenci bodo spoznali bistvene funkcije urejevalnika besedil, s katerimi bodo oblikovali lastno besedilo. Vmes bomo posegli tudi po programu za urejanje razpredelnic, ki služi zapisovanju, urejanju in predstavitvi podatkov.
Uporabljali bomo programski paket Microsoft Office, ki vsebuje urejevalnik besedil Word in urejevalnik razpredelnic Excel. Naučili se bomo shranjevanja in urejanja datotek tako na trdem disku kot tudi v oblaku. Učenci bodo spoznali prednosti in slabosti omenjenih metod.
Delo pri predmetu je projektnega tipa.
ZVEZDE IN VESOLJE (ASTRONOMIJA)
Učiteljica: Polonca Štefanič
Razred: 7., 8. in 9. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 (7. in 8. razred) / 32 (9. razred) ur na leto
Predmet zvezde in vesolje je namenjen učencem, ki jih zanima astronomija in raziskovanje vesolja. Pri tem predmetu bomo skupaj iskali odgovore na vprašanja o zvezdah, ozvezdjih, vesolju, njegovi končnosti in neskončnosti. Učenci bodo pridobili temeljno razumevanje vesolja in njegovih skrivnosti ter se seznanili z najnovejšimi odkritji in tehnologijami na področju astronomije.
Cilji predmeta so:
Zvezde:
Ozvezdja:
Vesolje:
Orientacija po zvezdah:
Dodatne aktivnosti:
Neobvezni izbirni predmeti so del razširjenega programa osnovne šole, v katerega se učenci vključujejo prostovoljno.
Šola lahko za učence 4., 5. in 6. razreda ponudi pouk sledečih neobveznih izbirnih predmetov:
Za učence 7., 8. in 9. razreda se kot neobvezni izbirni predmet izvaja pouk drugega tujega jezika.
Neobvezni izbirni predmet omogoča učencu, da lahko obiskuje pouk tistega predmeta, ki ga izbere glede na svoje želje oziroma sposobnosti.
Učenec se lahko v soglasju s starši odloči, da ne bo obiskoval nobenega neobveznega izbirnega predmeta.
Neobvezni izbirni predmeti računalništvo, šport, tehnika in umetnost se v skladu s predmetnikom osnovne šole izvajajo v obsegu ene ure na teden ter drugi tuji jezik v obsegu dveh ur na teden.
Učenec lahko izbere največ dve uri pouka neobveznih izbirnih predmetov na teden. Ko učenec izbere neobvezni izbirni predmet, ga ne more opustiti, temveč ga mora obiskovati do konca pouka v šolskem letu.
Neobvezni izbirni predmeti sodijo v razširjen program osnovne šole, zato ti predmeti ne morejo biti uvrščeni v urnik med obvezne predmete. Glede na organizacijo obveznih predmetov bodo neobvezni izbirni predmeti izvajani v predurah ali 5., 6 oziroma 7. šolsko uro, lahko tudi v obliki blok ur na 14 dni.
Neobvezni izbirni predmeti so pri ocenjevanju izenačeni z obveznimi predmeti, kar pomeni, da se znanje pri neobveznih izbirnih predmetih ocenjuje in se zaključene ocene vpišejo v spričevalo.
Prisotnost učenca pri neobveznih izbirnih predmetih se obravnava enako kot pri obveznih predmetih. Vsako odsotnost morajo starši opravičiti.
Normativ za oblikovanje učnih skupin pri pouku neobveznih izbirnih predmetov je 28.
Učne skupine pri pouku neobveznih izbirnih predmetov od 4. do 9. razreda se oblikujejo iz učencev drugega oziroma tretjega vzgojno-izobraževalnega obdobja.
Učna skupina za izvajanje posameznega neobveznega izbirnega predmeta od 4. do 9. razreda se oblikuje za najmanj 12 učencev. Šola oblikuje učno skupino za pouk neobveznega izbirnega predmeta za učence drugega oziroma tretjega vzgojno-izobraževalnega obdobja za najmanj 8 učencev, če je to edina učna skupina.
Učna skupina za izvajanje neobveznega izbirnega predmeta šport in neobveznega izbirnega predmeta tehnika se deli, če je v njej 21 ali več učencev.
Če si ob začetku šolskega leta učenec premisli in želi zamenjati neobvezni izbirni predmet, lahko to naredi do vključno 30. 9. 2025, a le v primeru, da sprememba ne ogrozi obstoja skupine oziroma do zapolnitve posamezne učne skupine.
Prošnjo za menjavo neobveznega izbirnega predmeta naslovijo starši pomočniku ravnateljice na e-naslov damjan.pers@voranc.si.
V šolskem letu 2025/2026 so v ponudbi naslednji predmeti za:
Opomba: Ob kliku na predmet se odpre njegova predstavitev.
DRUGI TUJI JEZIK FRANCOŠČINA
Učiteljica: Marjetka Zorec
Razred: 4., 5., 6., 7., 8. in 9. razred
Obseg: 2 uri na teden oziroma 70 (4., 5., 6., 7. in 8. razred) / 64 (9. razred) ur na leto
Znanje tujih jezikov je nedvomno eno tistih področij, ki je v modernem svetu cenjeno in iskano. Prej ko pride otrok v stik s tujimi jeziki, lažje se bo kasneje na zavedni ravni učil še druge tuje jezike. Tuji jeziki bodo tako na prijeten način postali stalni spremljevalci v njegovem življenju. Zgodnje učenje tujih jezikov poteka spontano, nezavedno, skozi igro. Otrokom pomaga razviti samozavest in izgubiti strah pred govorjenjem pred drugimi. Največjo prednost zgodnjega učenja tujih jezikov vidim tako kot učiteljica z 20-letnimi izkušnjami poučevanja prav v razvoju otrokovih govornih sposobnosti. Otroci imajo močno potrebo po govorjenju, jezika ne dojemajo kot učenje, temveč kot sredstvo za izražanje.
Pri urah francoščine se otroci naučijo tudi sodelovalnega dela. Naša redna stalnica je delo v skupinah, ki se večkrat premešajo in ki pod mojim mentorstvom ustvarjalno utrjujejo snov že pri samem pouku.
Francoščina poteka na naši osnovni šoli od 4. do 9. razreda po učnem načrtu, ki predvideva šestletno nadgradnjo znanja. Učenci se tako francoščine lahko učijo 6 let in si pridobijo odlično predznanje za francoščino ali drug romanski jezik, ki ga lahko v srednji šoli že nadgrajujejo.
Na kakšen način se bomo učili francoščine?
Apprendre le français en s‘amusant? Ja, učili se bomo na zabaven način!
Pouk bo potekal na sproščen način:
RAČUNALNIŠTVO
Učitelj: Anže Rozman
Razred: 4., 5. in 6. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto
V današnji družbi ima računalništvo pomembno vlogo, saj je vključeno v vsa področja našega življenja. Da bi bili v tej družbi uspešni, moramo razumeti delovanje informacijsko-komunikacijskih tehnologij in konceptov, na katerih temelji tehnologija.
Neobvezni izbirni predmet seznanja učence z različnimi področji računalništva. Učenci se pri računalništvu seznanjajo s tehnikami in metodami reševanja problemov in razvijajo algoritmičen način razmišljanja, spoznavajo omejitve računalnikov in njihov vpliv na družbo.
Način dela pri predmetu spodbuja ustvarjalnost, sodelovanje in poseben način razmišljanja ter delovanja. S spoznavanjem računalniških konceptov in razvijanjem postopkovnega načina razmišljanja učenci pridobivajo znanja, spretnosti in veščine, ki so veliko bolj trajni kot hitro razvijajoče se tehnologije.
ŠPORT
Učiteljica: Dorica Gale
Razred: 4., 5. in 6. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na teden
V današnjem času, ki ga označujejo čedalje manjša gibalna dejavnost, nezdrave prehranjevalne navade in specifični, večkrat rizični načini preživljanja prostega časa, ima športna dejavnost v šoli poseben pomen za zdrav razvoj odraščajočih učencev.
Strokovnjaki poudarjajo, da le strokovno vodena, dovolj intenzivna, kakovostno strukturirana in redna športna vadba lahko nevtralizira negativne posledice današnjega pretežno sedečega življenja in neustreznih prehranjevalnih navad sodobnih mladih generacij.
Gibanje ima številne pozitivne vplive na zdravje človeka. S primerno športno vadbo navajamo učence na zavesten nadzor pri izvedbi položajev in gibanj telesa ter tako oblikujemo pravilno telesno držo; razvijamo koordinacijo gibanja, vzdržljivost, moč, hitrost in gibljivost; učinkovito uravnavamo telesno težo in količino podkožnega maščevja, pripomoremo h gradnji kostne mase in pozitivno vplivamo na številna druga področja učenčevega razvoja.
Neobvezni izbirni predmet šport zato vključuje predvsem tiste vsebine, ki učinkovito vplivajo na telesni in gibalni razvoj učencev, spodbujajo njihovo ustvarjalnost, hkrati pa so z vidika športno-rekreativnih učinkov pomembne za kakovostno preživljanje prostega časa v vseh življenjskih obdobjih. To so vsebine, ki morajo biti prisotne v vsakodnevni športni vadbi učencev (teki, skoki, plezanja, akrobatske prvine idr.), in številne nove vsebine, ki jih ni v rednem programu predmeta šport. Tako dopolnjuje osnovni program predmeta šport, skupaj pa predstavljata obogateno celoto in pomembno spodbudo za oblikovanje učenčevega dejavnega življenjskega sloga.
Na podlagi razvojnih potreb učencev tega starostnega obdobja program vključuje dejavnosti treh sklopov, katerim učitelj nameni tretjino časa.
Prvi sklop predstavljajo športne dejavnosti, ki so usmerjene predvsem v razvoj splošne (aerobne) vzdržljivosti:
Drugi sklop predstavljajo športne dejavnosti, ki so usmerjene predvsem v razvoj koordinacije gibanja, ravnotežja, natančnosti in ustvarjalnosti:
Tretji sklop predstavljajo športne dejavnosti, ki so usmerjene predvsem v razvoj različnih pojavnih oblik moči:
UMETNOST
Učiteljica: Andreja Kobe
Razred: 4., 5. in 6. razred
Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto
Predmet spodbuja kreativnost in vzbuja radovednost mladih likovnih ustvarjalcev.
Učencem umetnost omogoča sprostitev, razvoj interesov in aktiven odnos do kulture in umetnosti.
Z udejstvovanjem oblikujejo pozitiven odnos do nacionalne in svetovne kulturno-umetniške dediščine ter njenega vključevanja v sodobnost.
Učenci z ustvarjanjem izražajo in spoznavajo sebe v odnosu do okolja ter pri tem osebnostno rastejo.
Zastavljene cilje bomo dosegali z aktivnostmi, ki bodo prilagojene zmožnostim učencev in objektivnim danostim.
Ustvarjali bomo likovne izdelke v različnih likovnih tehnikah, preko šolskega leta obiskali vsaj 3 galerije (muzeje), estetsko urejali prostore šole in sodelovali na vsaj enem likovnem natečaju. Ozavestili bomo »moč« likovnega ustvarjanja in pri tem uživali.