Izbor obveznih in neobveznih izbirnih predmetov bo potekal preko portala Lopolis (https://www.lopolis.si/) od torka, 1. 4. 2025, do vključno torka, 8. 4. 2025.

OBVEZNI IZBIRNI PREDMETI ZA ŠOLSKO LETO 2025/2026

  1. Kaj so obvezni izbirni predmeti?
  2. V kakšnem obsegu izbira učenec?
  3. Potek pouka obveznih izbirnih predmetov in ocenjevanje
  4. Oprostitev obiskovanja obveznih izbirnih predmetov
  5. Zamenjava obveznega izbirnega predmeta
  6. Postopek izbire
  7. Seznam izbirnih predmetov
  8. Opisi obveznih izbirnih predmetov

NEOBVEZNI IZBIRNI PREDMETI ZA ŠOLSKO LETO 2025/2026

  1. Kaj so neobvezni izbirni predmeti?
  2. Število ur, ki so namenjene neobveznim izbirnim predmetom
  3. Število predmetov, ki jih učenec lahko izbere
  4. Umestitev neobveznih izbirnih predmetov v urnik
  5. Ocenjevanje pri neobveznih izbirnih predmetih
  6. Odsotnost pri neobveznih izbirnih predmetih
  7. Normativi za oblikovanje skupin neobveznih izbirnih predmetov
  8. Menjava neobveznega izbirnega predmeta
  9. Postopek izbire
  10. Seznam neobveznih izbirnih predmetov
  11. Opisi neobveznih izbirnih predmetov

Kaj so obvezni izbirni predmeti?

Obvezni izbirni predmeti so način prilagajanja šole individualnim razlikam in interesom učencev. So priložnost, da učenci ob lastni izbiri teh predmetov poudarijo in razvijajo svoje močne strani in sposobnosti ter se pri njih dokažejo. Učenci se lahko za določen obvezni izbirni predmet odločajo tudi z vidika nameravanega nadaljnjega šolanja.

Obvezni izbirni predmeti so vključeni v predmetnik tretjega vzgojno-izobraževalnega zavoda, to je v 7., 8. in 9. razred. Šola mora ponuditi pouk najmanj treh obveznih izbirnih predmetov iz družboslovno-humanističnega sklopa in najmanj treh obveznih izbirnih predmetov iz naravoslovno-tehničnega sklopa. V okviru družboslovno-humanističnega sklopa mora šola ponuditi tujega jezika, nekonfesionalni pouk o verstvih in etiki ter pouk retorike.

V kakšnem obsegu izbira učenec?

Učenec izbere 2 uri obveznih izbirnih predmetov na teden, lahko tudi 3, če s tem soglašajo njegovi starši.

Učenec ima možnosti naslednje izbire in kombinacije:

  • če se učenec odloči za dve uri tedensko, ima možnost, da izbere dva enourna predmeta ali en predmet, ki obsega dve uri tedensko (obvezni izbirni predmet, ki traja dve uri tedensko, je tuji jezik);
  • v soglasju s starši se učenec odloči za tri ure tedensko, pri čemer lahko kombinira tri enourne predmete oziroma en dvourni predmet in en enourni predmet.

Istega obveznega izbirnega predmeta učenec ne more izbrati večkrat, razen če gre za nadaljevalne izbirne predmete (npr. tuji jezik, likovno snovanje …).

Učenec lahko izbere obvezne izbirne predmete le iz enega sklopa, a mora pri tem zadostiti obsegu dveh ali treh ur na teden.

Potek pouka obveznih izbirnih predmetov in ocenjevanje

Pouk obveznega izbirnega predmeta je na urniku eno uro na teden, razen tuji jezik, ki je na urniku dve uri na teden. Določene vsebine nekaterih predmetov lahko potekajo izjemoma tudi strnjeno izven rednega urnika (obisk ustanov, ekskurzije, tabori itd.) ali v obliki blok ur na 14 dni. Obiskovanje pouka obveznih izbirnih predmetov je obvezen. Obvezni izbirni predmeti se ocenjujejo s številčnimi ocenami od nezadostno (1) do odlično (5).

Če učenec izbere dva obvezna izbirna predmeta, se ocenita oba in se zaključna ocena obeh predmetov vpiše v spričevalo. Če učenec izbere tri predmete, se ocenijo vsi trije predmeti in se vse tri zaključne ocene vpišejo v spričevalo.

Učenec napreduje v naslednji razred le, če ima vse predmete, tudi obvezne izbirne predmete, ocenjene s pozitivno zaključno oceno.

Oprostitev obiskovanja obveznih izbirnih predmetov

Učenec 7., 8. in 9. razreda, ki obiskuje glasbeno šolo z javno veljavnim programom, je lahko na predlog staršev oproščen obiskovanja pri obveznih izbirnih predmetih. O oprostitvi odloči ravnateljica.

Starši posredujejo pisno vlogo (dostop do vloge) in ji priložijo potrdilo o vpisu v glasbeno šolo z javno veljavnim programom. V vlogi se zapiše, če želijo, da je učenec oproščen pouka obveznih izbirnih predmetov v celoti ali le v obsegu ene ure tedensko. V primeru naknadnega vpisa v glasbeno šolo z javno veljavnim programom starši posredujejo vlogo najpozneje do 31. avgusta.

Zamenjava obveznega izbirnega predmeta

Učenci se v skupine obveznih izbirnih predmetov razvrstijo do začetka novega šolskega leta. Skupino še lahko zamenjajo do vključno 15. 9. 2025, a le pod pogoji, da je v skupini, kamor želijo, še prostor, da se urnik nove skupine sklada z urnikom učenca, in da prestop ne pomeni ukinitve skupine obveznega izbirnega predmeta. Prošnjo za spremembo obveznega izbirnega predmeta pošljejo pomočniku ravnateljice na e-naslov damjan.pers@voranc.si.

Od 16. 9. 2025 zamenjave niso več možne.

Postopek izbire

  • april 2025: anketa o obveznih izbirnih predmetih (učenci 6., 7. in 8. razreda)
  • april/maj 2025: oblikovanje skupin obveznih izbirnih predmetov ter seznanitev učencev in staršev z razvrstitvijo
  • junij 2025: usklajevanje, premiki učencev pri razvrstitvi in dokončno oblikovanje skupin

Seznam obveznih izbirnih predmetov (OIP) za šolsko leto 2025/2026

Družboslovno-humanistični sklop
PredmetKdo ga lahko izbere?
Gledališki klubUčenci 7., in 8. razreda
Latinščina IUčenci 7. razreda
Latinščina IIUčenci 8. razreda
Latinščina IIIUčenci 9. razreda
Likovno snovanje IUčenci 7. razreda
Likovno snovanje IIUčenci 8. razreda
Likovno snovanje IIIUčenci 9. razreda
Literarni klubUčenci 7. in 8. razreda
Nemščina IUčenci 7. razreda
Nemščina IIUčenci 8. razreda
Nemščina IIIUčenci 9. razreda
Raziskovanje domačega kraja in varovanje njegovega okoljaUčenci 9. razreda
RetorikaUčenci 9. razreda
Šolsko novinarstvoUčenci 8. in 9. razreda
Turistična vzgojaUčenci 8. razreda
Verstva in etika IUčenci 7., 8. in 9. razreda
Vzgoja za medije: tiskUčenci 7. in 8. razreda
Opomba: Ob kliku na predmet se odpre njegova predstavitev.
Naravoslovno-tehnični sklop
PredmetKdo ga lahko izbere?
Informacijsko opismenjevanjeUčenci 8. in 9. razreda
Izbrani šport – odbojkaUčenci 9. razreda
Računalniška omrežja (Računalništvo)Učenci 8. in 9. razreda
Šport za sprostitevUčenci 8. razreda
Šport za zdravjeUčenci 7. razreda
Urejanje besedil (Računalništvo)Učenci 7. razreda
Zvezde in vesolje (Astronomija)Učenci 7., 8. in 9. razreda
Opomba: Ob kliku na predmet se odpre njegova predstavitev.

OPISI OBVEZNIH IZBIRNIH PREDMETOV

Družboslovno-humanistični sklop

GLEDALIŠKI KLUB

Učiteljica: Nika Žunič

Razred: 7. in 8. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto

Gledališki klub je enoletni izbirni predmet, namenjen učencem, ki jih veseli svet gledališča, nastopanja, igre in besede. Predmet nadgrajuje znanje slovenščine, predvsem z vidika dramske vzgoje, in ponuja prostor za ustvarjalno izražanje, sproščen nastop in razvijanje domišljije. Osredotoča se na spoznavanje dramskih besedil in osnovnih značilnosti gledališke predstave. Cilj ni priprava celovite igre, temveč raziskovanje gledališča skozi igro, pogovor, improvizacijo in delo z besedilom.

Učenci bodo dramatizirali krajša besedila, se urili v improvizaciji, vadili recitacijo in deklamacijo ter raziskovali različne načine govornega in telesnega izražanja. Spoznali bodo, kako gledališče deluje, obiskali gledališko predstavo in v razred povabili tudi kakšnega slovenskega igralca ali igralko. Skozi celoten proces bodo razvijali samozavest, komunikacijske veščine in veselje do umetnosti. Predmet je odlična izbira za vse, ki si želijo stopiti na oder ali ga bolje razumeti z druge strani.


LATINŠČINA I, II, III

Učiteljica: Tea Kranjc

Razred: 7., 8. in 9. razred

Obseg: 2 uri na teden oziroma 70 (7. in 8. razred) / 64 (9. razred) ur na leto

V devetletki ima latinščina status obveznega izbirnega predmeta v zadnjem triletju.

Učenje latinščine na zgodnji, osnovnošolski stopnji je izjemnega pomena predvsem za humanistično vzgojo. Z njim si učenec med drugim razvija:

  • jezikovno samozavest;
  • zavest o povezovanju jezikovnih pojavov s kulturno-civilizacijskim okoljem;
  • splošne kulturne in izobrazbene vrednote.

Z učenjem latinščine učenec med drugim spoznava:

  • osnovne zakonitosti latinskega jezika, ki mu omogočajo razumeti preproste citate iz antike in poznejših obdobij ter lažja prirejena besedila;
  • splošnejše jezikovne zakonitosti, s čimer poglablja razumevanje modernih jezikov;
  • vrednote antike in antično misel ter njun odločujoči vpliv na oblikovanje naše kulturne zavesti in civilizacije.

Osnovnošolski učni program za latinščino je zasnovan tako, da pomeni samostojno, zaključeno celoto, hkrati pa je lahko tudi osnova za nadaljevalno učenje v klasični gimnaziji.


LIKOVNO SNOVANJE I, II, III

Učiteljica: Alenka Ložar Borko

Razred: 7., 8. in 9. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 (7. in 8. razred) / 32 (9. razred) ur na teden

Likovno snovanje je nadgradnja predmeta likovne umetnosti in je namenjen otrokom, ki radi likovno ustvarjajo na področju risanja, slikanja, grafike in kiparstva. 

Poudarek predmeta je na spoznavanju, odkrivanju in razvijanju učenčeve ustvarjalnosti.

Učenci se bodo spoznali z različnimi likovnimi tehnikami, se naučili posebnosti kaligrafske pisave, oblikovali z umetno glino, spoznali risanje s svetlobo itd. ter ob tem razvijali občutek za estetiko, ročne spretnosti in kreativno mišljenje.

Sodelovali bomo pri likovnih natečajih, obiskali likovne razstave izven šole, ustvarjali zunaj in izvedli različne skupinske slikarske projekte. 


LITERARNI KLUB

Učiteljica: Petra Ovčar

Razred: 7. in 8. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto

Izbirni predmet literarni klub ponuja možnost, da učenec spoznava in razvija zanimanje za sprejemanje različnih književnih zvrsti, predvsem pa pozitiven odnos do branja in pisanja.

S pomočjo prebranega in povedanega bodo učenci spoznavali druge kulture, si tako širili svoje obzorje in posredovali svoje vtise. Ukvarjali se bomo z branjem besedil, razpravljali o njih in hkrati poglabljali svoje literarno znanje. Ob izbranih besedilih bomo postopoma razvijali zmožnost kritičnega razmišljanja. Učenci bodo upovedovali svoje stvaritve domišljijskih svetov in se ustvarjalno odzivali na prebrano.

Zajadrali bomo v bralne svetove, sodelovali z Društvom Bralna značka in drugimi ustanovami, spremljali natečaje, pripravljali razstave, sodelovali pri različnih projektih ipd. Če bo možno, bomo obiskali kakšen knjižni sejem, kulturno ustanovo ali knjižnico.

Predmet se bo povezoval tudi z drugimi predmeti in področji (npr. s šolskim novinarstvom, tujimi jeziki, zgodovino, geografijo, likovno, glasbeno in knjižnično vzgojo, vzgojo za medije itd.).


NEMŠČINA I, II, III

Učitelj: Damjan Perš

Razred: 7., 8. in 9. razred

Obseg: 2 uri na teden oziroma 64/70 ur na leto

Nemščina je triletni obvezni izbirni predmet v 7., 8. in 9. razredu, ki se izvaja dve uri tedensko. Učenec lahko po enem ali dveh letih učenja nemščine izstopi. Z učenjem nemščine lahko začne tudi v 8. ali 9. razredu, če ima ustrezno predznanje.

Učenci, ki uspešno zaključijo šolanja v osnovni šoli in s tem tudi triletno učenje nemščine kot obveznega izbirnega predmeta, lahko v gimnaziji nadaljujejo z učenjem nemščine po modulu B, to je nadaljevalni drugi tuji jezik.

Pouk nemščine je usmerjen k učencu, njegovemu jezikovnemu razvoju in postopni samostojnosti ter temelji na razvijanju vseh štirih jezikovnih sposobnosti: slušnega in bralnega razumevanja ter  ustnega in pisnega sporočanja, pri čemer učenci sočasno spoznavajo družbeno-kulturno ozadje različnih nemško govorečih skupnosti. Dopolnjuje se z možnostjo opravljanja nemške bralne značke (v 7., 8. in 9. razredu) in sodelovanja na tekmovanju osnovnošolcev s področja nemščine (v 8. in 9. razredu).

Pouk je dodatno obogaten s ponudbo izvedbe enodnevnih ekskurzij (7. razred) in (tridnevnih) jezikovno-zgodovinskih taborov (8. in 9. razred) v nemško govoreče dežele.


RAZISKOVANJE DOMAČEGA KRAJA IN VARSTVO NJEGOVEGA OKOLJA

Učiteljica: Rosana Uršič

Razred: 9. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 32 ur na leto

Izbirni predmet raziskovanje domačega kraja in varstvo njegovega okolja je namenjen učencem 9. razreda. V 9. razredu se učenci pri rednem pouku geografije seznanijo s Slovenijo kot svojo domovino, pri izbirnem predmetu raziskovanje domačega kraja in varstvo njegovega okolja pa učenci spoznavajo posebnosti življenja v Ljubljani. V okviru izbirnega predmeta bomo na različne načine spoznavali življenje v mestu ter njeni ožji in širši okolici.

Preučevali bomo naravnogeografske in družbeno geografske značilnosti domačega kraja, poseben poudarek je na varstvu okolja ter na varstvu naravne in kulturne dediščine v domačem kraju.

Pouk pri predmetu je usmerjen v aktivno delo učencev. Učenci raziskujejo z metodami terenskega dela, kot so opazovanje, primerjanje, kartiranje, anketiranje, orientiranje, spoznavanje lokalnih običajev in podobno.

Poznavanje domačega kraja bomo nadgradili še s strokovno ekskurzijo v eno izmed petih naravnogeografskih enot Slovenije in/ali v zamejstvo.


RETORIKA

Učiteljica: Nastja Radoš

Razred: 9. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 32 ur na leto

»Govorjenja se naučimo le z govorjenjem.« (CICERO)

Retorika je veščina, ki nas v različnih oblikah in obsegu spremlja skozi celotno človeško zgodovino. Ker nas govorjenje spremlja na različnih področjih našega življenja, bodo pridobljene tehnike argumentiranja in izražanja lastnih mnenj povezovala znanje različnih šolskih predmetov. Pouk retorike bo  tako sledil načelom medpredmetnega povezovanja.

Učenci bodo izboljšali svoj javni nastop in se skozi pet tematskih sklopov urili za pridobivanje znanja za prepričljivo ter strukturirano argumentiranje lastnih prepričanj, kar jim bo koristilo ne le pri pripravi šolskih predstavitev, temveč tudi pri vsakdanjem sporazumevanju in samozavestnem izražanju svojih stališč.

Učenci bodo vadili, kako samostojno in kritično oblikovati ter izražati svoja stališča. Pouk bo v razredu potekal preko pogovorov, dialogov, debat in javnih nastopanj. V šolskem letu mora vsak učenec pridobiti najmanj tri ocene, in sicer dve za samostojen govorni nastop, eno pa za analizo (razčlenitev) govora.

Pri pouku retorike pričakujemo učence, ki obvladajo javno nastopanje in so pripravljeni deliti svoje strategije za pripravo in izvedbo (govornega) nastopa. Prav tako bomo veseli učencev, ki se že samo ob misli na govorni nastop ustrašijo, da jim pomagamo pri usvajanju tehnik za dober način argumentiranja in podajanja informacij.


ŠOLSKO NOVINARSTVO

Učiteljica: Nika Žunič

Razred: 8. in 9. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 (8. razred) / 32 (9. razred) ur na leto

Šolsko novinarstvo je enoletni izbirni predmet, namenjen vsem učencem, ki jih zanima svet medijev, pisanja, raziskovanja in ustvarjalnega izražanja. Povezuje znanje slovenščine z aktualnimi temami iz vsakdanjega življenja in nadgrajuje zlasti znanje o neumetnostnih in publicističnih besedilih. Pouk poteka enkrat tedensko, pogosto projektno, v manjših skupinah ali v dvojicah, vključuje pa tudi raziskovalno in terensko delo.

Učenci pri šolskem novinarstvu postanejo pravi šolski novinarji – pišejo članke, intervjuje, poročila in reportaže, raziskujejo zanimivosti iz šolskega in lokalnega okolja, pregledujejo časopise, revije in spletne portale ter spremljajo radijske in televizijske vsebine, se odzivajo na literarne natečaje in soustvarjajo glasilo Solzice. Z orodji umetne inteligence raziskujejo kreativne možnosti oblikovanja končnega izdelka, pred tem pa ne pozabijo niti na klasična orodja – svinčnik in zvezek.

Predmet spodbuja ustvarjalnost, kritično mišljenje in razvija vse štiri temeljne sporazumevalne spretnosti: poslušanje, govorjenje, branje in pisanje. Učenci se zavedajo pomena jezika kot kulturne dediščine, utrjujejo znanje knjižnega jezika in spoznavajo različne okoliščine njegove rabe. Poleg tega raziskujejo tudi jezikovne zvrsti, kot so narečja, sleng in medijski jezik.

Pri ocenjevanju se upošteva kakovost pripravljenih novinarskih prispevkov. Šolsko novinarstvo je odlična izbira za vse, ki jih veseli pisanje, radovednost, delo z ljudmi in izražanje svojega mnenja na kreativen način.


TURISTIČNA VZGOJA

Učiteljica: Rosana Uršič

Razred: 8. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto

Pri predmetu se bomo seznanili z osnovami turizma v domačem kraju in o pomenu turizma za razvoj kraja kot tudi za razvoj države. Vključevali se bomo v turistično življenje domačega kraja in pri tem spoznavali ljudi in ustanove, ki se ukvarjajo s turizmom in živijo od njega.

Prav tako se bomo srečali z različnimi poklici v turizmu in se seznanili z možnostmi zaposlitve v turistični dejavnosti.

Delo pri predmetu bo temu primerno predvsem terensko, med drugim bomo obiskali Turistično informacijski center Ljubljana, turistične agencije, Srednjo šolo za gastronomijo in turizem, hostel in hotele v Ljubljani.

Hkrati bomo pridobivali praktične veščine, kot je orientacija, anketiranje, kartiranje in podobno.

V učilnici se bomo pripravljali na terensko delo, kot posebna aktivnost v okviru izbirnega predmeta je predvidena simulacija dela v turistični agenciji in dela turističnega vodnika na terenu. Ob vsem tem bomo pridobivali predvsem sposobnost javnega nastopanja.

Pridobljeno znanje in veščine bomo na koncu nadgradili še s strokovno ekskurzijo.


VERSTVA IN ETIKA I

Učiteljica: Nika Žunič

Razred: 7., 8. in 9. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 (7. in 8. razred) / 32 (9. razred) ur na leto

Izbirni predmet Verstva in etika predstavlja priložnost za raziskovanje verstev in etičnih načel, ki tvorijo temelje človeške kulture in družbe. Širše bomo spoznavali teme, ki jih sicer že obravnavamo pri domovinski in državljanski kulturi in etiki, a bolj temeljito.

Raziskovali bomo svet verstev in etike ter se potopili v bogastvo kulturne raznolikosti. Spoznali bomo različna verstva, kot so krščanstvo, islam, hinduizem, budizem, judaizem in šamanizem, ter razumeli njihove osnovne koncepte, obrede in praznike.

Raziskovali bomo različne verske tradicije, ki so od nekdaj bogatile človeško zgodovino ter oblikovale identitete posameznikov in celotnih skupnosti. Pri tem se bomo poglabljali v različna verstva, kot so krščanstvo, islam, hinduizem, budizem, judaizem in šamanizem. Vsako verstvo nosi svoje edinstvene značilnosti, prepričanja, običaje in praznovanja, ki jih bomo natančneje spoznali in razumeli. Razpravljali bomo o načinu življenja, ki ga ljudje izberejo, da bi našli smisel in povezanost v svetu, ki se nenehno spreminja.

Razpravljali bomo o moralnih dilemah in vrednotah, ki so pomembne pri oblikovanju naših odločitev in ravnanj ter pri tem poudarjali pomen strpnosti in empatije.

Poleg tega bomo preko umetnosti, kot so literatura, film, glasba in likovna umetnost, spoznavali kulturne izraze različnih verstev ter razvijali razumevanje in spoštovanje drugačnosti.

Nova spoznanja bodo pospremljena z osebnim razmislekom in zavedanjem o tem, kdo smo in kakšen svet si želimo ustvariti. Razmislili bomo o tem, kako lahko svoje znanje in razumevanje verstev ter etike uporabimo za ustvarjanje pozitivnih sprememb v našem življenju in svetu okoli nas. Trudili se bomo postati glasovi sprememb, ki vodijo k bolj pravičnemu, strpnejšemu in sočutnemu svetu.


VZGOJA ZA MEDIJE: TISK

Učiteljica: Nika Žunič

Razred: 7. in 8. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto

Vzgoja za medije je enoletni izbirni predmet, ki učencem ponuja priložnost, da se poglobijo v svet tiskanih in spletnih medijev – časopisov, revij, družbenih omrežij in sodobnih spletnih platform. Skozi zanimive vsebine bomo raziskovali, kako mediji oblikujejo naše razumevanje sveta, in razvijali kritično razmišljanje o tem, kar beremo, gledamo ali delimo naprej.

Spoznali bomo, kako so se tiskani mediji razvijali skozi čas in kako danes sobivajo s spletnimi oblikami novičarstva. V računalnici bomo analizirali naslove, primerjali različne vire informacij in oblikovali tudi svoje medijske prispevke. Pogovarjali se bomo o tem, kako nastajajo novice, kako jih novinarji preverjajo in zakaj je medijska pismenost danes ena najpomembnejših veščin.

Posebno pozornost bomo namenili tudi družbenim omrežjem, njihovemu vplivu na naše dojemanje sveta in razmisleku o tem, kako odgovorno uporabljati digitalne vsebine. Dotaknili se bomo tudi vpliva medijev na naše vedenje, prepričanja in vrednote, vključno s temo nasilja v medijih.

Predmet je odlična izbira za vse, ki jih zanima ozadje novic, oblikovanje mnenj in vpliv informacij na družbo, pa tudi za tiste, ki radi berejo, pišejo, raziskujejo in razmišljajo s svojo glavo.


Naravoslovno-tehnični sklop

INFORMACIJSKO OPISMENJEVANJE

Učiteljica: Petra Ovčar

Razred: 8. in 9. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 (8. razred) / 32 (9. razred) ur na teden

Izbirni predmet informacijsko opismenjevanje ponuja možnost razvijanja spretnosti za vseživljenjsko in samostojno učenje, aktivno in racionalno pridobivanje kakovostnega znanja, širjenje kulturne razgledanosti, oblikovanje estetskih, etičnih in moralnih vrednot. Je izbirni predmet, ki zajema vse elemente informacijske pismenosti. Informacijska pismenost je sposobnost pridobiti, vrednotiti in uporabiti informacije iz različnih virov.

Predmet odkriva različne načine za učinkovito reševanje problemov, različne iskalne strategije in razumevanje izbora iskanja informacij. Spoznavali bomo vrste informacijskih virov po obliki, namembnosti in vsebini ter njihove strukture. Razvijali bomo navade za uporabo knjižnice za vseživljenjsko učenje in ustvarjalno preživljanje prostega časa. Informacijsko opismenjevanje vključuje razumevanje in ustvarjalno rabo informacij, posredovanih tudi s sodobno tehnologijo, sodobnimi računalniškimi in komunikacijskimi viri. V ospredju bo izkustveno učenje: pogovori, pripravljanje razstav, delo z računalnikom, obisk drugih knjižnic idr.

Predmet se bo povezoval tudi z drugimi predmeti in področji.


IZBRANI ŠPORT – ODBOJKA (9. razred)

Učiteljica/Učitelj: Nina Habič/Marko Zadravec

Razred: 9. razred

Obseg: 1 ura oziroma 32 ur na leto

Izbirni predmet IZBRANI ŠPORT ODBOJKA omogoča vsem zainteresiranim učenkam in učencem nadoknaditi tisto tretjo uro športne aktivnosti (na urniku sta sicer le 2 uri na teden), ki je izrednega pomena za sprostitev. Poudarek bo predvsem na odbojkarski igri, vmes pa bomo podrobneje spoznali še tehnične in taktične elemente odbojkarske igre.

Poleg pouka v telovadnici načrtujemo 3-dnevni tabor, kjer se bomo srečali z vsebinami, ki jih v telovadnici ne moremo izvajati. Vsako leto se tudi tradicionalno odpravimo v Planico na ogled smučarskih poletov.


RAČUNALNIŠKA OMREŽJA (RAČUNALNIŠTVO)

Učitelj: Anže Rozman

Razred: 8. in 9. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 (8. razred) / 32 (9. razred) ur na teden

Učenci bodo spoznali programsko in strojno opremo, ki je potrebna za povezovanje računalnikov v omrežja in storitve računalniških omrežij.

Pri praktičnem delu se bomo osredotočali na varno uporabo interneta. Spoznali bomo, kako na spletu iskati podatke, na kaj paziti pri iskanju in objavljanju podatkov ter kakšne pasti na internetu nastavljajo nepridipravi. Učenci bodo na internetu objavljali podatke, ki so jih dobili iz različnih virov. Seznanili se bodo s postavitvijo spletne strani ali bloga, kjer bodo predstavili izbrano temo. Spletna stran bo vsebovala besedilne, slikovne ali zvočne podatke, ki so jih učenci ustvarili bodisi sami ali so jih pridobili z drugih virov.

Delo pri predmetu je projektnega tipa.


ŠPORT ZA SPROSTITEV

Učiteljica/Učitelj: Nina Habič/Marko Zadravec

Razred: 8. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na teden

Izbirni predmet ŠPORT ZA SPROTITEV omogoča vsem zainteresiranim učenkam in učencem nadoknaditi tisto tretjo uro športne aktivnosti (tedensko sta redni uri le 2), ki je izrednega pomena za sprostitev. Pri izbirnem predmetu šport za sprostitev je veliko športnih vsebin, ki jih predlagate učenci sami, in vsebine, ki se jim manj posvečamo pri rednih urah športa. Gre predvsem za igro ekipnih športov, tj. nogometa, košarke, floorballa, odbojke in igram z loparjem.

Poleg pouka v telovadnici načrtujemo 3-dnevni tabor, kjer se bomo srečali z vsebinami, ki jih v telovadnici ne moremo izvajati. Vsako leto se tudi tradicionalno odpravimo v Planico na ogled smučarskih poletov.


ŠPORT ZA ZDRAVJE

Učiteljica/Učitelj: Nina Habič/Marko Zadravec

Razred: 7. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na teden

Izbirni predmet ŠPORT ZA ZDRAVJE je namenjen vsem tistim učencem, ki bi želeli imeti tretjo uro športa v 7. razredu. V 7. razredu sta namreč le 2 redni uri športa na teden. Pri izbirnem predmetu šport za zdravje je poudarek na različnih elementarnih in športnih igrah. Namen programa je približati šport učenčevim potrebam, interesom in željam, omogočiti spoznavanje novih športov ter poudariti razvedrilni in sprostilni značaj športa. Program izbirnega predmeta se bo navezoval na vsebine iz rednega programa, vendar na bolj sproščujoč način.

Poleg pouka v telovadnici načrtujemo 3-dnevni tabor, kjer se bomo srečali z vsebinami, ki jih v telovadnici ne moremo izvajati. Vsako leto se tudi tradicionalno odpravimo v Planico na ogled smučarskih poletov.


UREJANJE BESEDIL (RAČUNALNIŠTVO)

Učitelj: Anže Rozman

Razred: 7. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na teden

Pri predmetu bomo spoznali namen in uporabo osnovne računalniške strojne in programske opreme. Poudarek bo pri programski opremi. Učili se bomo pisanja tekstovnih datotek v programu za urejanje besedil. Učenci bodo spoznali bistvene funkcije urejevalnika besedil, s katerimi bodo oblikovali lastno besedilo. Vmes bomo posegli tudi po programu za urejanje razpredelnic, ki služi zapisovanju, urejanju in predstavitvi podatkov.

Uporabljali bomo programski paket Microsoft Office, ki vsebuje urejevalnik besedil Word in urejevalnik razpredelnic Excel. Naučili se bomo shranjevanja in urejanja datotek tako na trdem disku kot tudi v oblaku. Učenci bodo spoznali prednosti in slabosti omenjenih metod.

Delo pri predmetu je projektnega tipa.


ZVEZDE IN VESOLJE (ASTRONOMIJA)

Učiteljica: Polonca Štefanič

Razred: 7., 8. in 9. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 (7. in 8. razred) / 32 (9. razred) ur na leto

Predmet zvezde in vesolje je namenjen učencem, ki jih zanima astronomija in raziskovanje vesolja. Pri tem predmetu bomo skupaj iskali odgovore na vprašanja o zvezdah, ozvezdjih, vesolju, njegovi končnosti in neskončnosti. Učenci bodo pridobili temeljno razumevanje vesolja in njegovih skrivnosti ter se seznanili z najnovejšimi odkritji in tehnologijami na področju astronomije.

Cilji predmeta so:

  • razvijanje razumevanja osnovnih konceptov astronomije,
  • spodbujanje radovednost in zanimanja za vesolje ter
  • omogočanje praktičnih izkušenj z opazovanjem neba.

Zvezde:

  • Kaj so zvezde? Kako nastanejo?
  • Razlika med planetom in zvezdo.
  • Zakaj zvezde svetijo? Kaj je Sonce?

Ozvezdja:

  • Vidna ozvezdja na našem nočnem nebu.
  • Kdaj, kje in kako jih najdemo?
  • Poimenovanje ozvezdij in zgodovina imen.

Vesolje:

  • Končnost in neskončnost vesolja.
  • Razdalje v vesolju.
  • Lastnosti svetlobe.

Orientacija po zvezdah:

  • Položaji osnovnih zvezd povezanih v ozvezdja.
  • Orientacija po položajih zvezd.

Dodatne aktivnosti:

  • Udeležba na predavanjih na Festivalu znanosti.
  • Obisk Observatorija na Golovcu.

Kaj so neobvezni izbirni predmeti?

Neobvezni izbirni predmeti so del razširjenega programa osnovne šole, v katerega se učenci vključujejo prostovoljno.

Šola lahko za učence 4., 5. in 6. razreda ponudi pouk sledečih neobveznih izbirnih predmetov:

  • drugi tuji jezik,
  • računalništvo,
  • šport,
  • tehnika in
  • umetnost.

Za učence 7., 8. in 9. razreda se kot neobvezni izbirni predmet izvaja pouk drugega tujega jezika.

Neobvezni izbirni predmet omogoča učencu, da lahko obiskuje pouk tistega predmeta, ki ga izbere glede na svoje želje oziroma sposobnosti.

Učenec se lahko v soglasju s starši odloči, da ne bo obiskoval nobenega neobveznega izbirnega predmeta.

Število ur, ki so namenjene neobveznim izbirnim predmetom

Neobvezni izbirni predmeti računalništvo, šport, tehnika in umetnost se v skladu s predmetnikom osnovne šole izvajajo v obsegu ene ure na teden ter drugi tuji jezik v obsegu dveh ur na teden.

Število predmetov, ki jih učenec lahko izbere

Učenec lahko izbere največ dve uri pouka neobveznih izbirnih predmetov na teden. Ko učenec izbere neobvezni izbirni predmet, ga ne more opustiti, temveč ga mora obiskovati do konca pouka v šolskem letu.

Umestitev neobveznih izbirnih predmetov v urnik

Neobvezni izbirni predmeti sodijo v razširjen program osnovne šole, zato ti predmeti ne morejo biti uvrščeni v urnik med obvezne predmete. Glede na organizacijo obveznih predmetov bodo neobvezni izbirni predmeti izvajani v predurah ali 5., 6 oziroma 7. šolsko uro, lahko tudi v obliki blok ur na 14 dni.

Ocenjevanje pri neobveznih izbirnih predmetih

Neobvezni izbirni predmeti so pri ocenjevanju izenačeni z obveznimi predmeti, kar pomeni, da se znanje pri neobveznih izbirnih predmetih ocenjuje in se zaključene ocene vpišejo v spričevalo.

Odsotnost pri neobveznih izbirnih predmetih

Prisotnost učenca pri neobveznih izbirnih predmetih se obravnava enako kot pri obveznih predmetih. Vsako odsotnost morajo starši opravičiti.

Normativi za oblikovanje skupin neobveznih izbirnih predmetov

Normativ za oblikovanje učnih skupin pri pouku neobveznih izbirnih predmetov je 28.

Učne skupine pri pouku neobveznih izbirnih predmetov od 4. do 9. razreda se oblikujejo iz učencev drugega oziroma tretjega vzgojno-izobraževalnega obdobja.

Učna skupina za izvajanje posameznega neobveznega izbirnega predmeta od 4. do 9. razreda se oblikuje za najmanj 12 učencev. Šola oblikuje učno skupino za pouk neobveznega izbirnega predmeta za učence drugega oziroma tretjega vzgojno-izobraževalnega obdobja za najmanj 8 učencev, če je to edina učna skupina.

Učna skupina za izvajanje neobveznega izbirnega predmeta šport in neobveznega izbirnega predmeta tehnika se deli, če je v njej 21 ali več učencev.

Menjava neobveznega izbirnega predmeta

Če si ob začetku šolskega leta učenec premisli in želi zamenjati neobvezni izbirni predmet, lahko to naredi do vključno 30. 9. 2025, a le v primeru, da sprememba ne ogrozi obstoja skupine oziroma do zapolnitve posamezne učne skupine.

Prošnjo za menjavo neobveznega izbirnega predmeta naslovijo starši pomočniku ravnateljice na e-naslov damjan.pers@voranc.si.

Postopek izbire

  • april 2025: anketa o neobveznih izbirnih predmetih (učenci 3., 4., 5., 6., 7. in 8. razreda)
  • april/maj 2025: oblikovanje skupin neobveznih izbirnih predmetov ter seznanitev učencev in staršev z razvrstitvijo
  • junij 2025: usklajevanje, premiki učencev pri razvrstitvi in dokončno oblikovanje skupin

Seznam neobveznih izbirnih predmetov (NIP) za šolsko leto 2025/2026

V šolskem letu 2025/2026 so v ponudbi naslednji predmeti za:

Opomba: Ob kliku na predmet se odpre njegova predstavitev.

OPISI NEOBVEZNIH IZBIRNIH PREDMETOV

DRUGI TUJI JEZIK FRANCOŠČINA

Učiteljica: Marjetka Zorec

Razred: 4., 5., 6., 7., 8. in 9. razred

Obseg: 2 uri na teden oziroma 70 (4., 5., 6., 7. in 8. razred) / 64 (9. razred) ur na leto

Znanje tujih jezikov je nedvomno eno tistih področij, ki je v modernem svetu cenjeno in iskano. Prej ko pride otrok v stik s tujimi jeziki, lažje se bo kasneje na zavedni ravni učil še druge tuje jezike. Tuji jeziki bodo tako na prijeten način postali stalni spremljevalci v njegovem življenju. Zgodnje učenje tujih jezikov poteka spontano, nezavedno, skozi igro. Otrokom pomaga razviti samozavest in izgubiti strah pred govorjenjem pred drugimi. Največjo prednost zgodnjega učenja tujih jezikov vidim tako kot učiteljica z 20-letnimi izkušnjami poučevanja prav v razvoju otrokovih govornih sposobnosti. Otroci imajo močno potrebo po govorjenju, jezika ne dojemajo kot učenje, temveč kot sredstvo za izražanje.

Pri urah francoščine se otroci naučijo tudi sodelovalnega dela. Naša redna stalnica je delo v skupinah, ki se večkrat premešajo in ki pod mojim mentorstvom ustvarjalno utrjujejo snov že pri samem pouku.

Francoščina poteka na naši osnovni šoli od 4. do 9. razreda po učnem načrtu, ki predvideva šestletno nadgradnjo znanja. Učenci se tako francoščine lahko učijo 6 let in si pridobijo odlično predznanje za francoščino ali drug romanski jezik, ki ga lahko v srednji šoli že nadgrajujejo.

Na kakšen način se bomo učili francoščine?

Apprendre le français en s‘amusant? Ja, učili se bomo na zabaven način!

Pouk bo potekal na sproščen način:

  • usvajanje jezika preko izdelkov, ki jih učenci sami izdelajo pri pouku: izdelava francoske škatle, knjižno kazalo z živalmi, pismo Božičku, kocka s sadjem in zelenjavo, kuverta z vprašanji za intervju, izdelava križanke in igralne podloge za Igro z račko,
  • veliko pogovorov: igra vlog, dialogi, uganke, skrivnostne zgodbe, ki spodbujajo otrokovo radovednost ter pesmice in izštevanke,
  • projektno delo v spletni učilnici za francoščino (http://voranc.si/sl-SI/8692/spletna-ucilnica-francoscina), kjer bomo reševali preproste interaktivne vaje,
  • kombinacija z metodo CLIL: učenje tujega jezika s pomočjo vsebin drugih šolskih predmetov: peka slaščic po francoskih receptih in povezava z naravoslovjem in angleščino: spoznavanje francoskih imen rastlin in živali …
  • “flash cards” in igre, ob katerih se otroci ne zavedajo, da se učijo tudi slovnico in ki spodbujajo otrokovo radovednost,
  • spoznavanje navad in običajev francosko govorečih držav,
  • učenje preko vseh čutil: preko vonjav, okušanja, tipanja: Kako diši Francija? Ugani, kaj se skriva v magični torbi? Poskusi in ugotovi, kaj se skriva v škatli presenečenja?
  • učenci imajo možnost, da se udeležijo in tudi nastopijo (če želijo) na frankofonskem festivalu v Kranju,
  • učenci imajo možnost, da se udeležijo jezikovnega tabora v Franciji (od 7. do 9. razreda).

RAČUNALNIŠTVO

Učitelj: Anže Rozman

Razred: 4., 5. in 6. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto

V današnji družbi ima računalništvo pomembno vlogo, saj je vključeno v vsa področja našega življenja. Da bi bili v tej družbi uspešni, moramo razumeti delovanje informacijsko-komunikacijskih tehnologij in konceptov, na katerih temelji tehnologija.

Neobvezni izbirni predmet seznanja učence z različnimi področji računalništva. Učenci se pri računalništvu seznanjajo s tehnikami in metodami reševanja problemov in razvijajo algoritmičen način razmišljanja, spoznavajo omejitve računalnikov in njihov vpliv na družbo.

Način dela pri predmetu spodbuja ustvarjalnost, sodelovanje in poseben način razmišljanja ter delovanja. S spoznavanjem računalniških konceptov in razvijanjem postopkovnega načina razmišljanja učenci pridobivajo znanja, spretnosti in veščine, ki so veliko bolj trajni kot hitro razvijajoče se tehnologije.


ŠPORT

Učiteljica: Dorica Gale

Razred: 4., 5. in 6. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na teden

V današnjem času, ki ga označujejo čedalje manjša gibalna dejavnost, nezdrave  prehranjevalne navade in specifični, večkrat rizični načini preživljanja prostega časa, ima športna dejavnost v šoli poseben pomen za zdrav razvoj odraščajočih učencev.

Strokovnjaki poudarjajo, da le strokovno vodena, dovolj intenzivna, kakovostno strukturirana in redna športna vadba lahko nevtralizira negativne posledice današnjega pretežno sedečega življenja in neustreznih prehranjevalnih navad sodobnih mladih generacij.

Gibanje ima številne pozitivne vplive na zdravje človeka. S primerno športno vadbo navajamo učence na zavesten nadzor pri izvedbi položajev in gibanj telesa ter tako oblikujemo pravilno telesno držo; razvijamo koordinacijo gibanja, vzdržljivost, moč, hitrost in gibljivost; učinkovito uravnavamo telesno težo in količino podkožnega maščevja, pripomoremo h gradnji kostne mase in pozitivno vplivamo na številna druga področja učenčevega razvoja.

Neobvezni izbirni predmet šport zato vključuje predvsem tiste vsebine, ki učinkovito vplivajo na telesni in gibalni razvoj učencev, spodbujajo njihovo ustvarjalnost, hkrati pa so z vidika športno-rekreativnih učinkov pomembne za kakovostno preživljanje prostega časa v vseh življenjskih obdobjih. To so vsebine, ki morajo biti prisotne v vsakodnevni športni vadbi učencev (teki, skoki, plezanja, akrobatske prvine idr.), in številne nove vsebine, ki jih ni v rednem programu predmeta šport. Tako dopolnjuje osnovni program predmeta šport, skupaj pa predstavljata obogateno celoto in pomembno spodbudo za oblikovanje učenčevega dejavnega življenjskega sloga.

Na podlagi razvojnih potreb učencev tega starostnega obdobja program vključuje dejavnosti treh sklopov, katerim učitelj nameni tretjino časa.

Prvi sklop predstavljajo športne dejavnosti, ki so usmerjene predvsem v razvoj splošne (aerobne) vzdržljivosti:

  • teki,
    • dejavnosti na snegu,
    • nordijska hoja in tek ter
    • aerobika.

Drugi sklop predstavljajo športne dejavnosti, ki so usmerjene predvsem v razvoj koordinacije gibanja, ravnotežja, natančnosti in ustvarjalnosti:

  • ples,
  • hokejske igre,
  • igre z loparji,
  • žogarije,
  • ravnotežne spretnosti in
  • zadevanje tarč.

Tretji sklop predstavljajo športne dejavnosti, ki so usmerjene predvsem v razvoj različnih pojavnih oblik moči:

  • akrobatika,
    • skoki,
    • plezanja in
    • borilni športi.

UMETNOST

Učiteljica: Andreja Kobe

Razred: 4., 5. in 6. razred

Obseg: 1 ura na teden oziroma 35 ur na leto

Predmet spodbuja kreativnost in vzbuja radovednost mladih likovnih ustvarjalcev.

Učencem umetnost omogoča sprostitev, razvoj interesov in aktiven odnos do kulture in umetnosti.

Z udejstvovanjem oblikujejo pozitiven odnos do nacionalne in svetovne kulturno-umetniške dediščine ter njenega vključevanja v sodobnost.

Učenci z ustvarjanjem izražajo in spoznavajo sebe v odnosu do okolja ter pri tem osebnostno rastejo.

Zastavljene cilje bomo dosegali z aktivnostmi, ki bodo prilagojene zmožnostim učencev in objektivnim danostim.

Ustvarjali bomo likovne izdelke v različnih likovnih tehnikah, preko šolskega leta obiskali vsaj 3 galerije (muzeje), estetsko urejali prostore šole in sodelovali na vsaj enem likovnem natečaju. Ozavestili bomo »moč« likovnega ustvarjanja in pri tem uživali.

Skip to content